Psychologický vliv hudby na zákazníka
Hudba je klíčovým prvkem určujícím atmosféru podniku. Pro ilustraci, sledovali jste někdy film bez zvuku? Nebo Vám nahlas hrající rádio zkazilo zážitek z večeře v dobré restauraci? Věřte, že i jediná ohraná skladba z 80. let dokáže v luxusním podniku (ať už restauraci nebo prodejně) otrávit zákazníka, který tak intuitivně urychlí svůj nákup. Pak si dokážete představit, proč není dobré nechat výběr hudby na obsluze nebo v horším případě jen zapnout rádio.
Výzkumu efektu hudby na člověka a zvláště pak na chování zákazníků se ve dvacátém století věnovalo mnoho energie. Mimo jiné bylo zjištěno, že:
- Hudba má přímý vliv na tržby. Dobře vybraná hudba zvýší tržby, naopak špatně vybraná hudba urychlí odchod zákazníka z provozovny a zanechá v něm pocit nepříjemné atmosféry místa.
- Pokud ve vinárně hraje klasická hudba, lidé mají tendenci objednávat si dražší a kvalitnější vína.
- Pokud v supermarketu hraje francouzská hudba, lidé kupují spíše francouzská vína , zatímco pokud hraje hudba španělská, zaměřují se více na vína španělská.
Chcete udělat speciální akci na francouzské zboží? Objednejte si playlist s francouzskou hudbou a uvidíte, jak zákazníci podlehnou jeho kouzlu. Nemusíte zákazníky přesvědčovat pouze slevou, zkuste je přesvědčit atmosférou. - Při zrychlené rytmické hudbě se zvyšují fyzické výkony sportovců, takže do fitness dodáme samé rychlejší skladby.
- Příjemná hudba posiluje pocit libosti a vnímanou kvalitu služeb.